تحلیل کاربرد شناختی طنز در شعر احمد شاملو
نویسندگان
چکیده
همواره، رابطه ی یک به یکی میان معنا و خود واژه وجود ندارد و آنچه در فرهنگ های لغت، ثبت می شود تنها بخشی از معنای واژه است. اطلاعاتی که کاربرانِ زبان در گفتگو رد و بدل می کنند، بیشتر از معانی لغت نامه ای واژه ها می باشد و با بررسی کاربردشناسانه ، حاصل می شود. معنای کاربردشناختی ، بخش دیگری از معناست که فوق العاده متغیر است و در بافت کلامی مشخص می شود و به عوامل زیادی وابسته است .در این پژوهش به بررسی سبک شناختی طنز در شعر احمد شاملو با ارجاع به ایدئولوژی به عنوان عامل برون بافتی و مد نظر قرار دادن یکی از رویکردهای مطرح در کاربرد شناسی که اصل تخطی یا اصل عدم همکاری، نام دارد و همتای منفی اصل همکاری« گرایس» است، پرداخته می شود. این اصل در سال 1999 توسط« آتاردو» هدف قاعده مند کردن تخطی هایی که از اصول گرایس صورت می گیرد، مطرح شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق ، ظهور طنز در آثار یک شاعر ناشی از روحیه ی نقادی و تعهد به انسان و جامعه است. بیان نابسامانی های زندگی اجتماعی ، معضلات اخلاقی و ناملایمات سیاسی در پوشش ریشخند و شوخی، منجر به طنز درشعر شاملو شده است که از بن مایه های آنبا توجه به لایه ی ایدئولوژیک شعر، می توان انتقاد به ارتجاع، ریا، سرکوب اجتماعی، جهل و دروغ را نام برد که شاعرِ دردمند ، گاه سرخوشانه و گاه به تلخی در لایه های مخلف کلام آنها را نشان می دهد. تخطی از اصول همکاری یکی از مهمترین ویژگی های کاربرد شناختی طنز است و به طور خاص مشخص شد که نقض اصل ارتباط پرکاربردترین شیوه ی ساخت طنز در شعر طنز شاملو است .
منابع مشابه
تحلیل تصاویر مستقل در شعر احمد شاملو
در این مقاله تلاش شده است که در تحلیل فرآیند تصویر، بر نقش تصور تکیه شود. با حفظ ماهیت نظری تصویر، ساختاری با عناوین تصویر مرکزی، ابزار تصویر، لحن تصویر، کارکرد تصویر و ذهنیت تصویری متن برای آن در نظر گرفته شده است. آنگاه انواع تصویر از دید سطح و عمق، ایستایی و یویایی، نقاشیک و سینمایی، باز و گسترده ، محدود و بسته و تصاویر مستقل و وابسته معرفی می گردد. تصویری که در مجموع عناصر سازنده آن ماهیت ا...
متن کاملتحلیل آشنازدایی در شعر «با چشمها» ی احمد شاملو
مقاله حاضر میکوشد بهنقد فرمالیستی شعر با «چشمها»ی احمد شاملو بپردازد. بدین منظور این تحلیل بر مهمترین مؤلفه نقد فرمالیستی یعنی «آشناییزدایی» متمرکز است و هدف آن آشکار کردن تمهیدات و صناعات بهکاررفته در این شعر و بررسی چرایی و چگونگی ایجاد حس و لذت زیباشناختی است. شعر «با چشمها» بیاطلاع از زمینه و زمانه اجتماعی مرتبط، لذتبخش و احترامبرانگیز است. در این میان، رویکرد فرمالیستی ابزاری برا...
متن کاملتحلیل پرسشمحور شعر «هنوز در فکر آن کلاغم» احمد شاملو
تفسیر و تحلیل شعر، فرآیندی است که تنها با بررسی زبانی و بلاغی و یا در چارچوب یک نظریّة ادبی به صورت مجزّا نمیتوان به فهم جامع و حداکثری از آن دست یافت. تفسیر و تحلیل شعر، زمانی دشوارتر میشود که با شعری ناب و هنرمندانه روبهرو میشویم. در مواجهه با چنین شعری، ابهام هنری موجود در نظام معنایی- ساختاری شعر، افق فهم خوانندة مفّسر را با دشواری خوانش و ارائة تحلیلی منسجم رو بهرو میکند. برای تحلیل دقی...
متن کاملبررسی عنصر طنز در شعر معاصر (در اشعار احمد شاملو)
از شاعران معاصر که در زمینه ی طنز همواره فعالیت داشته اند ، احمد شاملو ست. او شاعری آزادی خواه و اجتماعی است. شاعری که سخت پای بند تعالی انسان و انسانیت است. شاملو در شعرهای خود به شکلی پوشیده و گاه آشکار مخالفت های خود را با استبداد و بی عدالتی به خصوص در قالب طنز سیاسی و اجتماعی نشان داده است. از دفترهای شعر او در مجموع شصت مورد طنز استخراج شده است، که از این میان سهم دفتر «هوای تازه» از همه...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات نقد ادبیجلد ۸، شماره ۳۳، صفحات ۳۷-۶۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023